poniedziałek, 30 stycznia 2012

Biodiesel a petro ropa

Ropa i tak zawiera minimum ok 5% bioestru.
Na tanszych stacjach typu marketowe czy prywatne ilosc jest ta jeszcze wieksza.

Liczba cetanowa czyli zapalnosc pod wplywem cisnienia i temperatury jest nizsza nawet dla biodiesla.

Uklad paliwowy diesla to :

Zbiornik paliwa
Waz prowadzacy do podgrzewacza.
Podgrzewacz
Waz prowadzacy do filtra paliwa
Filtr paliwa
Waz prowadzacy do pompy paliwa, lucas lub bosch
Przewod twardy, prowadzacy do wtryskiwaczy
Wtryskiwacze.

Odpornosc powyzszego ukladu na dzialanie biodiesla :

Chemicznie - elementy gumowe sa odporne na obojetny odczyn ph biodiesla, ale jesli jest zlej jakosci np zawiera niewyplukany alkohol lub niewielkie ilosci naoh lub koh moze to negatywnie wplynac i uszkodzic elementy pompy wtryskowej lub weze gumowe.

Fizyczne - biodisel powinien byc przefiltrowany przez filtr 400 mikronow ( poliester) nastepnie pezez 100 lub odrazu przez 20 mikronow i 10 mikronow lub nawet w przypadku uzywania w ukladzie wtryskiwaczy o wyjatkowo malej srednicy wtrysku np commonrali to polecal bym przez jeden mikron dla pewnosci.
Kolejnym filtrem powinien byc filtr odseparowujacy sladowe ilosci wody od biodilsla.
W okresie zimowym nazbierane w filtrze minimalne ilosci wody wraz z wytacona parafina moze spowodowac zamarzniecie czesci filtra przez co doplyw paliwa bedzie zby maly zeby silnik chodzil w sposob staly i rowny, efekt niepelnego funkcjonowania filtra jest gasniecie silnika podczas jazdy lub calkowicie niemozliwe odpalenie go w niskich temperaturach.
Rozwoiazaniem tego problemu jest np stosowanie dodatkowego podgrzewacza paliwa wodnego z ukladu chlodzenia silnika , lub elektrycznego, lub wodno elektrycznego.
Majac obawy o stan filtra paliwa nalezy zapasowy wozic ze soba w samochodzie , i wymueniac go czesciej niz przy uzytkowaniu tradycyjnego paliwa.
Koniecznie wymienic go przed okresem nadejscia mrozow.
Podgrzewacz paliwa bedzie dzialal korzystnie na nasz uklad rownierz z innych przyczyn , zmniejszymy zuzycie paliwa zapobiegniemy nie tylko zamarznieviu w filtrze wody ale rowniez parafiny , przedluzymy zywotnosc pompy paliwowej.
Wtryskiwacze. Niestety im nowsze tym mniejsze srednice wtrysku i bardziej skomplikowane np we fiacie podczas jednego cyklu tloka , dawka paliwa podawana jest az piecikrotnie , w ulamku sekundy minimalne ilosci paliwa wstrzykiwane sa pod ogromnym cisnieniem az kilka razy dawka wsteona, dawka wlasciwa dawka koncowa itp. A tlok jeszcze nie obrucil, porownujac do diesli starego typu ktorym dawka podawana byla tylko raz nowe diesle troche mniej pala dzieki temu, do wtryskiwania urzywaja bardzo duzego cisnienia , paliwo musi byc bardzo plynne co jest w przypadku biodisla i nizszych temperatur malym problemem, w poaliwie nie moze byc zadnyc
H nawet najmniejszych zanieczyszczen , poniewaz jesli cos zatka minimalnie wtryskiwacz to niesie to ogromne skutki do sumarycznego dzialania silnika i jednym slowem jest lipa, silnik dziala nierowno uklady elektroniczne niedaja rady zeby to wyrownac.
Naprawa ukladow comonrali jest droga czesto wymaga najprostrzej ale zarazem najdrozszej czynnosci czyli wymiany wtryskiwacza lub calego pompowtryskiwacza na nowy.
Przebywajac w bosch disel serwice nie raz widzialem jak klientowi odmawia sie naprawy poniewaz sznse zreperowania za niska cene sa marne , i zeby niepsuc czlowiekowi humoru ze bedzie musial zaplacic 3000 zl mowi sie mu ze niezajmujemy sie commonreli.
Kolejna sprawa co do wtryskiwaczy to znowu zawartosc wody w paliwie, woda zawiera tlen ktory oddzialowuje niekorzystnie na materialy , poniewaz wtryskiwacze to uklady o bardzo malych przekrojavh woda mize uszkodzic utlenicp zkorodowac material a zmiana przekroju np o 5 % powierzchnu to jyz bardzo duze zmiany.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz